05.12.18

Складання портфоліо на учня з особливими освітніми потребами

З метою оцінювання індивідуальних досягнень учнів може бути використаний метод оцінювання портфоліо.
У листі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 18.05.2012
№ 1/9-384 «Про організацію інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах» зазначається: «Портфоліо – це  накопичувальна система оцінювання, що передбачає формування уміння учнів ставити цілі, планувати і організовувати  власну навчальну діяльність; накопичення різних видів робіт, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку;  активну участь в інтеграції кількісних і якісних оцінок; підвищення ролі самооцінки».
У науковій літературі можна зустріти різні підходи до визначення самого поняття «портфоліо». Прийнято вважати, що воно з’явилося ще в епоху Відродження у творчому середовищі художників та архітекторів, які систематизували роботи у спеціальних папках. У ХХ столітті портфоліо міцно закріпилося в політичній, фінансовій та культурній сферах. Ідея створення та використання його в освіті виникла в середині 80-х років у США. У широкому розумінні портфоліо – це спосіб фіксування, накопичення та оцінки індивідуальних досягнень школяра протягом певного періоду навчання. Залежно від конкретних цілей навчання добирається відповідний тип портфоліо: портфоліо документів, портфоліо досягнень, портфоліо розвитку, портфоліо підготовленості, показовий портфоліо. Портфоліо зорієнтоване не лише на процес оцінювання, але і самооцінювання. До його складання по можливості треба залучати самого учня. Портфоліо має бути процесуальним, тобто охоплювати певний період навчальної діяльності, і візуальним. Корекційно-розвивальний вплив слід здійснювати на матеріалі теми, що вивчається. Його результати, які можна прослідкувати у продуктах діяльності учня, мають входити до портфоліо. Крім того, до нього повинні увійти і матеріали, як показують сильні сторони учня. Іншими словами, портфоліо ­– це зібрання робіт учня, що забезпечує цілісне бачення його слабких та сильних сторін.
Укладання портфоліо допомагає вчителю:
-      розкрити індивідуальні можливості дитини;
-      стежити за динамікою навчальних досягнень учня за певний проміжок часу;
-      визначати ефективність та відповідність індивідуальної програми розвитку можливостям дитини, відтак коригувати її;
-      стежити за розвитком соціалізації та формуванням особистості учня;
-      здійснювати зворотний зв’язок між дитиною, батьками, вчителем.
                   Розділи портфоліо вчителя, який він добирає для кожної дитини з особливостями психофізичного розвитку, можуть бути такими.

 Зміст портфоліо (за Л.Орловою)
Титульний лист
Містить основну інформацію (прізвище, ім’я, по-батькові дитини;  навчальний заклад, клас), контактну інформацію і фотографію учня.
Добре коли  для титульного листка фотографію добирає сама дитина. При цьому не слід наполягати на офіційності портрета. Нехай дитина покаже себе такою, якою себе уявляє і хоче щоб такою її бачили інші люди. 
Розділ «Мій світ»
Міститься будь-яка інформація корисна і важлива для дитини. Можуть бути такі заголовки листків:
·         «Моє ім’я» інформація про те, що означає ім’я, можна написати
про знаменитих людей, які мають таке ж ім’я.
·         «Моя сім'я» - можна розповісти про кожного члена сім'ї або
скласти невеличке  оповідання про свою сім'ю.
·         «Моє місто (село)» - розповідь про рідне місто(село), його цікаві
місцях. Тут можна вмістити намальовану разом з дитиною схему маршруту від дому до школи. Важливо щоб на ній були відмічені вуличний перехід, світлофори.
·         «Мої друзі» - фотографії друзів, інформація про їхні інтереси,
захоплення.
·         «Мої захоплення» - невеличке оповідання, чим захоплюється
дитина. Можна написати про заняття в спортивній секції, навчання в музичній школі або в інших навчальних закладах позашкільної освіти.
·         «Моя школа» - розповідь про школу і вчителів.
·         «Мої улюблені шкільні предмети» - невеличкі записи про
улюблені шкільні предмети, які занотовуються, на зразок «мені подобається …, тому що …». Може бути листок з назвою «Шкільні предмети». У якому дитина може висловитися про кожний предмет, знайти в ньому щось важливе і необхідне для себе.
            Розділ «Моє навчання».
У цьому розділі заголовки листків присвячені конкретному шкільному предмету. Учень наповнює цей розділ вдало написаними контрольними роботами, цікавими проектами, відгуками про прочитані книги, графіком зростання швидкості читання, творчими роботами.
Розділ «Моя суспільна робота»
Тут можна розповісти про доручення дитини. Дитина може брати участь у шкільному спектаклі, розповідати вірші на лінійці, виступати на ранку тощо. Оформляти цей розділ бажано з використанням фотографій і коротких повідомлень на зазначену тему.
Розділ «Моя творчість»
У цьому розділі дитина вміщує свої творчі роботи: малюнки, казки, вірші. Якщо виконана об’ємна робота (виріб), треба помістити її фотографію. Батькам необхідно надати повну свободу для виконання цього розділу.
Якщо дитина брала участь у виставці або конкурсі, необхідно вказати інформацію про цей захід: назва, коли, де  і ким проводився.
Розділ «Мої враження»
В початковій школі діти беруть активну участь в екскурсіях, відвідують музеї, театри. Після завершення екскурсії можна запропонувати творче завдання, виконання якого призведе до того, що  дитина пригадає не лише зміст екскурсії, а й матиме можливість висловити власні враження.
Розділ «Мої досягнення»
Тут вміщуються грамоти, дипломи, листи з подяками, а також атестаційні відомості. У початковій школі не треба розділяти успіхи у навчанні (похвальний лист), і, наприклад, у спорті (диплом). Краще їх розміщувати не за значущістю, а, наприклад, в хронологічному порядку.
Розділ «Відгуки і побажання»
Це можуть бути відгуки вчителя. Наприклад «Брав активну участь у підготовці позакласного заходу», « Підготував стінгазету» тощо.
Тут можуть бути рекомендації і побажання вчителя за результатами навчального року. 
Розділ «Роботи, якими я пишаюся»
На початок навчального року треба уважно вивчити портфоліо, проаналізувати зібрані в ньому матеріали й у наступному класі їх поновити. Менш суттєві матеріали і документи можна покласти в окрему папку, а найцінніші помістити в спеціальному розділі «Роботи, якими я пишаюся».
Останній розділ «Зміст».
Робота над портфоліо дитини з особливостями психофізичного розвитку чи з нормальним розвитком, потребує активної допомоги батьків. Вчитель має довести батькам її корисність. Треба переконати їх у тому, що сумісна систематична робота над портфоліо допоможе краще пізнати дитину, її реальні можливості, а використання матеріалів портфоліо на батьківських зборах, сприятиме ефективному зворотному зв’язку між батьками і вчителем. У першому класі, коли дитина починає вчитися складати портфоліо, допомога батьків має бути найповнішою. В міру дорослішання школяра допомогу треба мінімізувати. З самого початку слід організувати роботу так, щоб  дитина сама докладали певних зусиль до формування портфоліо. В процесі роботи обов’язково відбувається процес осмислення власних досягнень, формування особистісного ставлення до отриманих результатів і усвідомлення власних можливостей.

Немає коментарів:

Дописати коментар