02.12.18



ПРОГРАМИ З МАТЕМАТИКИ (2-4 клас)
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Цілі навчання математики. Курс математики початкової школи є складовою частиною курсу математики спеціальної загальноосвітньої школи інтенсивної педагогічної корекції. Навчання математики в початковій школі спрямовано на досягнення таких цілей:
формування усвідомлення учнями математичних знань як важливої невід’ємної складової загальної культури людини, необхідної умови її повноцінного життя в сучасному суспільстві на основі ознайомлення школярів з ідеями і методами математики як універсальної мови і техніки, ефективного засобу моделювання і дослідження процесів і явищ навколишньої дійсності;
– інтелектуальний розвиток учнів, розвиток їх логічного мислення, пам’яті, уваги, інтуїції, умінь аналізувати, класифікувати, узагальнювати, робити умовиводи за аналогією;
– опанування учнями системою математичних знань і вмінь, що є базою для реалізації зазначених цілей, та необхідних у повсякденному житті і достатніх для оволодіння іншими шкільними предметами та продовження навчання.
Вивчення математики у початковій школі збагачує і систематизує у дітей із ЗПР елементарні уявлення про властивості предметів навколишнього середовища, сприяє накопиченню досвіду практичних дій з множинами, забезпечує оволодіння учнями системою математичних знань, умінь та навичок, необхідних у повсякденному житті, сприяє формуванню уявлень про кількість, число, форму та розмір предметів, формує первинні вміння вимірювати і обчислювати довжину відрізків, периметр геометричних фігур, площу прямокутників тощо, графічні вміння.
Вивчення математики створює широкі можливості для розвитку пам'яті, логічного і критичного мислення, інтуїції, уяви, уваги, наполегливості, навичок контролю і самоконтролю, уміння планувати свою роботу, аналізувати навчальну задачу (розчленовувати її на частини, виділяти істотне, з'ясовувати взаємозв'язок частин, продумувати і складати план рішення).
В процесі навчання в учнів формується вміння знаходити різні способи виконання завдання, порівнювати їх між собою і вибирати з них найраціональніший, створюються сприятливі умови для розвитку умінь чітко висловлювати свої думки і грамотно вести записи під час розв'язування різноманітних задач і вправ, користуватися вимірювальними та креслярськими інструментами (олівцем, лінійкою, циркулем, косинцем).
Важливе значення під час навчання дітей із ЗПР надається предметно-практичній діяльності дітей, яка забезпечує наочну основу для формування математичних понять і створення передумов для застосування математичних знань під час розв'язування практичних задач. На уроках математики у дітей формується науковий світогляд, відбувається розвиток пізнавальних здібностей, здійснюється підготовка до праці, виховання багатьох цінних рис і якостей особистості.
Корекційно – розвивальні завдання курсу полягають у розвитку мовлення і мислення та виправленні їх недоліків.
Важливим корекційно - розвивальним завданням навчання математики учнів із ЗПР є формування в учнів понять про натуральне число; опанування арифметичними діями з натуральними числами; розвиток вмінь розв’язувати арифметичні задачі, вибирати та пояснювати способи їх розв’язування; формування вмінь переносити набуті знання при розв’язанні завдань незнайомої структури; засвоєння знань про геометричні фігури та їх властивості; формування навичок їх побудови і вимірювання; вміння застосовувати знання у власній життєдіяльності.
Передбачається, що внаслідок  корекційно-розвивального  впливу  у дитини із ЗПР формуються вміння:
-  спостерігати  за об’єктом або явищем, яке вивчається;
-  здійснювати послідовний аналіз конкретного об’єкту;
-  здійснювати порівняння двох предметів за певним планом, виділяючи спільні та відмінні ознаки;
-  ділити предмети ( їх зображення) на групи на основі родової ознаки;
-  називати групи однорідних предметів ( їх зображень) узагальнюючими словами;
-  здійснювати логічну класифікацію конкретних предметів (їх зображень);
-  встановлювати найпростіші причинно-наслідкові зв’язки.
Структура програми. Програма представлена в табличній формі, що містить три частини: зміст навчання, вимоги до загальноосвітньої підготовки учнів і корекційно–розвивальна спрямованість та очікувані результати.
У змісті навчання математики вказано той навчальний матеріал, який підлягає вивченню у відповідному класі. Вимоги до загальноосвітньої підготовки учнів орієнтують на результати навчання, які є об’єктом контролю й оцінювання.
Зміст навчання математики структуровано за темами. Визначено кількість годин передбачених на вивчення кожної з них, подається перелік вимог до знань і умінь учнів підготовчого, 1-го, 2-го, 3-го років навчання, а також вимоги до знань та вмінь учнів, які закінчують початкову школу.
Наведений розподіл годин з окремих тем є орієнтовним. Залежно від рівня знань учнів класу, від труднощів, що виникають в учнів із ЗПР під час вивчення математики, вчитель може дещо збільшити або зменшити час на вивчення окремих тем, забезпечить свідоме і міцне засвоєння учнями всього матеріалу, передбаченого для кожного року навчання.
Характеристика навчального змісту і особливостей його реалізації.
Органічне поєднання навчання і виховання; засвоєння знань і розвиток пізнавальних здібностей учнів; практична спрямованість викладання, що вимагає формування умінь застосовувати знання на практиці, вироблення необхідних для цього навичок - основні принципи у навчанні математики в початкових класах спеціальної школи.
Вимоги до математичної підготовки учнів
Під час вивчення курсу учні повинні:
1. Навчитись виконувати дії з натуральними числами.  В ході навчання повинні бути вироблені міцні навички усного виконання нескладних обчислень (знання напам'ять таблиць додавання і множення одноцифрових чисел та відповідних випадків віднімання та ділення, виконання найпростіших випадків додавання і віднімання двоцифрових чисел). Учні повинні навчитися письмово виконувати арифметичні дії з багатоцифровими числами (додавання і віднімання чисел в межах мільйона, множення дво- трицифрового числа на одно- і двоцифрове). На основі правил порядку виконання дій і властивостей арифметичних дій учні повинні навчитись знаходити значення числового виразу (в тому числі з дужками), що містять три-чотири арифметичні дії.
2. Ознайомитись з величинами та їх одиницями вимірювання, навчитися використовувати їх при розв'язуванні арифметичних задач. Основну увагу при цьому слід зосередити на оволодінні найпоширенішими в практиці одиницями величин, засвоєнні найпростіших залежностей між величинами та використанні цих залежностей при розв'язуванні задач.
3. Навчитися розв'язувати прості і складені текстові арифметичні задачі. При цьому мають бути сформовані вміння розв'язувати прості задачі, які розкривають зміст арифметичних дій та відношень "менше на", "більше на", "менше у ", "більше у". Учні повинні набути досвіду розв'язування складених задач на три-чотири дії (знаходження суми, остачі, на збільшення (зменшення) числа на кілька одиниць, на різницеве порівняння чисел тощо), в тому числі задач, для розв'язування яких необхідно використати прості залежності між величинами.
4. Навчитися розпізнавати і креслити геометричні фігури. На основі наочного ознайомлення з моделями і малюнками учні повинні навчитись розпізнавати геометричні фігури на оточуючих предметах, моделях, малюнках і оволодіти уміннями побудови й вимірювання (вимірювання довжини відрізка, ламаної, побудова відрізка заданої довжини, обчислення периметра многокутника та площі прямокутника).
Зміст навчання
Читання і запис натуральних чисел в межах мільйона. Число 0. Порівняння чисел. Знаки "=", "<", ">".
Арифметичні дії з натуральними числами. Знаки арифметичних дій.
Числовий вираз. Дужки. Порядок виконання дій у числовому виразі.
Величини: довжина, площа, маса, час, швидкість, вартість. Одиниці вимірювання цих величин. Залежності між величинами (між ціною, кількістю і вартістю; швидкістю, часом і відстанню; площею і довжиною сторін прямокутника).
Геометричні фігури (точка, відрізок, ламана, трикутник, чотирикутник, прямокутник, квадрат, многокутник, коло, круг). Зображення фігур на папері.
Вимірювання довжини відрізків. Побудова відрізків заданої довжини. Обчислення периметра многокутника і площі прямокутника.
Текстові арифметичні задачі.
Основні питання курсу
У програмі з математики для підготовчого і 1-4 класів розкрито зміст всіх змістових ліній, визначених Державним освітнім стандартом школи інтенсивної педагогічної корекції.
- властивості та відношення предметів; лічба
- числа і дії над ними;
- числові та буквені вирази;
- рівняння і нерівності;
- геометричні фігури та їх властивості, геометричні тіла;
- вимірювання геометричних величин та обчислення їх значень;
- величини та одиниці вимірювання величин.
Оскільки діти із ЗПР до початку навчання в школі не набули багатьох елементарних математичних знань, в програмі підготовчого класу передбачено введення пропедевтичного періоду. Крім того, систематично здійснюється спеціальна підготовка до вивчення найбільш важких розділів курсу шляхом введення практичних вправ, спрямованих на формування корекційних навичок і узагальнення набутого досвіду.
Мета пропедевтичного періоду - на основі предметно-практичних дій учнів уточнити їх уявлення про розмір предметів, кількість, просторові і часові уявлення. Учні повинні об'єднувати предмети у групи за будь-якою ознакою (кольором, розміром, формою), класифікувати предмети, порівнювати і урівнювати кількість предметів двох груп. Практичні дії учнів повинні супроводжуватись проговорюванням, оскільки при цьому відбувається засвоєння необхідної математичної термінології.
У підготовчому класі вивчення чисел обмежується формуванням умінь називати числа по порядку від 1 до 10, читати і записувати ці числа. В І класі вивчаються числа до 20, в ІІ - до 100, в ІІІ - до 1000, в ІV класі учні засвоюють читання і запис чисел в межах 1000000. Поряд з розширенням області розглянутих чисел поглиблюються, систематизуються і узагальнюються знання дітей про натуральний ряд.
Під час вивчення натурального ряду чисел учні повинні зрозуміти, що кожне наступне число може бути утворене шляхом додавання одиниці. В такий спосіб у них формується знання про числовий ряд (правильної послідовності чисел, їх запису), уміння порівнювати числа і встановлювати, на скільки одне число більше чи менше за друге. Способи порівняння чисел засвоюються на основі порівняння відповідних груп предметів шляхом встановлення взаємно однозначної відповідності між елементами множин (прикладанням або накладанням). У процесі цієї діяльності використовується різноманітний роздатковий матеріал.
Ознайомлення з таблицями додавання розпочинається в підготовчому класі розглядаються випадки додавання одноцифрових чисел в межах 10 і завершується в І класі вивченням напам’ять таблиці додавання одноцифрових чисел.
Таблиці множення і ділення вивчаються у другому класі. В ході підготовки до їх вивчення використовуються вправи на лічбу групами, знаходження суми однакових доданків і розкладання числа на однакові доданки (дії з предметами, геометричними фігурами, виконання малюнків, складання і розв'язування прикладів і задач). Учні ознайомлюються з математичними термінами, спочатку сприймаючи їх у мовленні вчителя, а поступово й самі вчаться використовувати математичну термінологію у власному мовленні (наприклад: взяти декілька разів, розділити на рівні частини, розкласти порівну і т. ін). Тільки завдяки багаторазовому виконанню різноманітних підготовчих вправ досягається свідоме засвоєння учнями нових арифметичних дій.
На першому етапі навчання в підготовчому класі учні користуються доступним для них формулюванням властивостей додавання: додавати числа можна в будь-якому порядку (аналогічно для множення у другому класі: множити числа можна в будь-якому порядку). До ІV класу (підготовчий - ІІІ клас) ці властивості використовуються без введення їх назв і формулювань. Під час вивчення таблиці додавання в підготовчому і І класах відпрацьовуються прийоми додавання чисел частинами (7+3=7+1+2=10). В ІV класі знання учнів про властивості дій систематизуються і узагальнюються.
Ознайомлення з письмовим додаванням і відніманням двоцифрових чисел розпочинається в ІІ класі.
У ІІІ класі учні знайомляться з письмовим додаванням і відніманням трицифрових чисел, а в ІV – багатоцифрових чисел у межах 1000000.
Введення письмових прийомів множення передбачено програмою ІІІ класу. При цьому кількість усних прийомів дещо обмежується, що дозволяє уникати надмірного навантаження на пам'ять учнів.
Паралельно з вивченням чисел учні знайомляться з величинами та їх одиницями. Довжина. Відстань. Одиниці довжини - сантиметр, дециметр. Маса. Одиниця маси - кілограм. Об'єм. Одиниця об'єму - літр.
Протягом навчання в початковій школі учні повинні оволодіти знаннями про одиниці вимірювання величин (довжини: міліметр, сантиметр,  дециметр, метр; маси: грам, кілограм, центнер, тонна; об'єму: літр); засвоїти залежності між величинами (швидкістю, часом і відстанню; ціною, кількістю й вартістю; площею і довжинами сторін прямокутника); вміти скорочено їх записувати; вміти розв'язувати прості арифметичні задачі на визначення швидкості, часу, відстані, ціни, кількості та вартості.
Формування початкових уявлень про площу фігури розпочинається у другому класі. Ця робота проводиться паралельно з вивченням таблиці множення. В результаті виконання різноманітних практичних вправ учні набувають необхідних наочних уявлень про знаходження площі фігур (підрахунок клітинок). Завершенням роботи є введення правила знаходження площі прямокутника.
У підготовчому і І класах розглядаються лише прості арифметичні задачі, та ведеться підготовча робота до навчання розв'язування нескладних складених задач. Складені задачі вводяться у ІІ класі: задачі, які містять відношення "більше на ", "менше на", задачі на знаходження суми і різниці, задачі на знаходження третього доданка за сумою і двома відомими доданками. Складання задач за малюнками, схемами, таблицями. В ІІІ і ІV класах складність таких задач поступово зростає. Робота над розв'язуванням задач забезпечує найсприятливіші умови для їх зіставлення, порівняння, протиставлення, що має важливе корекційне значення в розвитку логічного мислення учнів із ЗПР. Здійснення дидактичних функцій задач можливе за умови, коли учні набудуть певних уявлень про сутність задач, оволодіють уміннями їх розв'язувати. Для цього учнів із ЗПР важливо вчити обґрунтовувати кожний крок в аналізі задачі та її розв'язуванні, аналізувати умову задачі (що відомо в задачі, а що невідомо, за допомогою яких арифметичних дій і в якій послідовності можна знайти відповідь на запитання задачі). Вчити учнів обґрунтовувати вибір кожної дії і пояснювати отримані результати, давати усну повну відповідь на запитання задачі і перевіряти правильність її розв'язання. Велике значення має уміння розв'язувати задачі різними способами; ознайомлення з різними формами запису їх розв'язування; формування уявлень про способи перевірки правильності розв'язування задач. Поряд із розв'язуванням готових задач корисно навчати дітей самостійно складати задачі за малюнком, короткою умовою, схемою тощо. Числовий і сюжетний матеріал для складання задач учні повинні брати з навколишньої дійсності. Складання і розв'язування таких задач сприяє усвідомленню особливостей структури і ходу розв'язування задач різних видів, розвитку творчої уяви дітей, розширенню їхнього кругозору, зміцненню зв'язків навчання з життям, що містить значний корекційно – розвивальний потенціал.
У курсі математики початкової школи уточнюються, поглиблюються і розвиваються сенсорні уміння молодших школярів із ЗПР, завдяки яким вони можуть краще орієнтуватися у навколишньому світі. Учні повинні розуміти властивості предметів (колір, розмір, форма), уміти визначати місцезнаходження предметів у просторі, знати способи порівняння груп предметів за кількістю і вміти їх використовувати, знати правила лічби і вміти лічити предмети, які по різному розташовані на площині, вживати кількісні і порядкові числівники.
Програмою передбачено формування важливих узагальнень. Цьому сприяє введення елементів буквеної символіки. Учнів поступово готують до розв'язування найпростіших рівнянь (підготовка починається з розв'язування прикладів виду ˜+ 4 = 7 способом добору). Надалі спосіб добору широко застосовується для розв'язування нерівностей. У ІІ класі учні вчаться знаходити значення буквених виразів виду х + 3, 8 – а, р · 2, в : 4 за даними значеннями букв, які до них входять. Складність виразів поступово зростає.

МАТЕМАТИКА
2 КЛАС
(4 год на тиждень, у I семестрі – 64 год, у II – семестрі – 72 год, всього 136 год)
Кіль-кість годин
Зміст навчального плану
Навчальні досягнення
Спрямованість корекційно-розвивальної роботи та очікувані результати
1
5
Повторення вивченого у 1 класі. (5 год)




Лічба предметів.
Назви цифр, співвіднесення числа і кількості.
Нумерація чисел в межах 20.
Таблиці додавання і віднімання.
Порівняння чисел.
Розв'язування простих задач.
Учень:
Розпізнає натуральні числа у межах 20.
Читає і записує натуральні числа в межах 20.
Називає числівники у межах 20, в тому числі й на заданому числовому відрізку.
Знає напам’ять таблиці додавання і віднімання одноцифрових чисел.
Розв’язує завдання, що передбачають :
- порівняння одно- і двоцифрових чисел у межах 20,
- виконання додавання і віднімання у межах 20 (вивчені випадки),
- порівняння чисел у межах 20.
Розв'язує прості арифметичні задачі вивчених видів.
Пізнавальний розвиток:
використовує набуті знання для розв’язування навчальних завдань та завдань пізнавального характеру.
2
25
Додавання і віднімання одноцифрових чисел з переходом через десяток в межах 20. (24 год)




Додавання і віднімання чисел 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 з переходом через десяток.

Таблиці додавання і віднімання.
Учень:
Знає напам’ять таблиці додавання і віднімання

Розв’язує завдання, що передбачають додавання і віднімання чисел 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 з переходом через десяток.
Сенсомоторний розвиток: орієнтується на робочому місці, в зошиті, підручнику тощо; користується математичними приладдями при побудові геометричних фігур.

Пізнавальна діяльність:   уважно слухає і розуміє тематичний матеріал; утримує в пам’яті та діє за зразком при виконанні завдань на додавання і віднімання одноцифрових чисел з переходом через десяток в межах 20;  використовує  різноманітні математичні навички і уміння під час розв’язування математичних завдань; під час самостійного виконання завдань виявляє елементи самоконтролю; використовує взаємоконтроль при перевірці результату завдання.  

Мовленнєвий розвиток: називає розряди двоцифрових чисел; відтворює напам’ять таблиці додавання і віднімання; висловлює свою думку; відповідає на запитання вчителя.
3
20
Усна і письмова нумерація чисел в межах 100. (20 год)




Усна і письмова нумерація чисел 21–100. Десятковий склад цих чисел.
Поняття сотня. Найбільші і найменші двоцифрові числа.
Випадки додавання і віднімання чисел, пов'язані з нумерацією (30-1,30+1, 45–5, 45–40).
Розряд. Одиниці першого і другого розряду.
Додавання і віднімання чисел другого розряду (20+30, 60–40).
Порівняння чисел у межах 100.
Взаємозв'язок між компонентами і результатами дій при додаванні і відніманні (знаходження невідомого компонента).
Учень:
Розпізнає одноцифрові та двоцифрові числа.
Називає компоненти і результати дій додавання та віднімання.
Наводить приклади одноцифрових і двоцифрових чисел.
Дотримується вивчених правил додавання і віднімання двоцифрових чисел, порівняння двоцифрових чисел.
Називає розряди двоцифрових чисел.
Описує поняття сотня.
Формулює правила про взаємозв’язок між компонентами і результатами дій при додаванні і відніманні чисел.
Розв’язує завдання, що передбачають :
- порівняння одно- і двоцифрових чисел,
- виконання додавання і віднімання двоцифрових чисел.
Пізнавальна діяльність: виявляє пізнавальний інтерес до опанування нових знань; виконує завдання, які стосуються усної і письмової нумерації чисел в межах 100; виявляє елементи самоконтролю при виконанні цих завдань; порівнює числа у межах 100; використовує набуті знання у власній життєдіяльності; обмірковує дані завдання, та пояснює  їх виконання.

Мовленнєвий розвиток: володіє математичними термінами; описує математичні поняття;  формулює напам’ять правила про взаємозв’язок між компонентами і результатами дій при додаванні і відніманні чисел.



4
55
Додавання і віднімання двоцифрових чисел. (53 год)




Додавання і віднімання двоцифрових чисел без переходу через десяток (34+52, 54+30, 54+3, 20+47, 2+47, 75-34, 89-40, 59-4).
Знаходження суми кількох однакових доданків.

Усне додавання двоцифрових чисел з переходом через десяток виду: 36+7, 36+4, 45+28, 48+12.
Усне віднімання двоцифрових чисел виду: 30-8, 42-7, 30-24.
Письмове додавання і віднімання двоцифрових чисел.
Числові вирази. Порядок виконання дій у виразах, які містять дві дії.
Дужки, їх використання.

Одиниці довжини: сантиметр, дециметр, метр, співвідношення між ними.
Розв'язування задач на дві дії.
Складені задачі, які містять відношення "більше на ", "менше на".
Задачі на знаходження суми і різниці.
Задачі на знаходження третього доданка за сумою і двома відомими доданками.
Складання задач за малюнками, схемами. таблицями.
Учень:
Дотримується правил додавання і віднімання двоцифрових чисел без переходу через десяток; письмового додавання і віднімання двоцифрових чисел; порядку виконання арифметичних дій у виразах на дві дії, зокрема у тих, що містять дужки.
Користується позначеннями: м, см, дм, сек., год.
Розв'язує завдання, що передбачають:
усне додавання двоцифрових чисел з переходом через десяток виду: 36+7, 36+4, 45+28, 48+12,
усне віднімання двоцифрових чисел виду: 30-8, 42-7, 30-24;
знаходження суми кількох однакових доданків.
Розв'язує текстові арифметичні  задачі на дві дії, які містять відношення "менше на", "більше на", "менше у", "більше у "; задачі на знаходження третього доданка за сумою і двома відомими доданками.
Записує розв'язок задачі арифметичними діями або виразом.
Пізнавальна діяльність:
виявляє пізнавальний інтерес до нової теми; вміє усно та письмово додавати і віднімати двоцифрові числа; знає одиниці довжини: сантиметр, дециметр, метр, співвідношення між ними; розв'язує задачі на дві дії; зокрема, складені задачі, які містять відношення "більше на ", "менше на"; задачі на знаходження суми і різниці; задачі на знаходження третього доданка за сумою і двома відомими доданками;   володіє елементами плануючого, операційного та кінцевого самоконтролю; складає задачі за малюнками, схемами, таблицями.

Мовленнєвий розвиток:
аналізує та систематизує дані в умові задачі; виявляє елементи плануючого самоконтролю; пояснює обраний спосіб дії для розв’язування задачі, володіє математичними термінами;

5
30
Таблиці множення чисел 2,3 і ділення на 2,3. (29 год)




Сутність поняття множення (множення –  сума однакових доданків).
Дія множення (ознайомлення). Знак множення.
Назви чисел при множенні (множник, добуток).
Властивості множення.
Таблиці множення.
Переставна властивість добутку і її використання в обчисленнях.
Множення на одиницю. Множення десяти. Множення на 0.
Прості задачі на множення.

Дія ділення (ознайомлення). Знак ділення.
Назви чисел при діленні (ділене, дільник, частка).
Властивості ділення.
Взаємозв'язок дій множення і ділення.
Таблиці ділення.
Ділення на 1. Ділення на 10. Неможливість ділення на 0.
Перевірка множення і ділення.
Задачі на ділення.

Прості й складені задачі (на дві-три дії) на додавання, віднімання, множення і ділення (в тому числі з відношеннями "менше у", "більше у").

Порядок виконання дій у виразах, що містять дві-три дії (з дужками і без них).

Час: тиждень, доба, місяць, рік.

Прямокутник, квадрат, многокутник. Прямий кут, непрямий кут.
Периметр многокутника.
Коло і центр кола. Круг.
Позначення геометричних фігур буквами латинського алфавіту.
Учень:
Розуміє сутність дій множення й ділення.
Розпізнає вказані у змісті геометричні фігури (на моделях та малюнках, у навколишньому просторі).
Знає напам’ять таблиці множення чисел 2, 3 і відповідні випадки ділення.
Називає компоненти і результати дій множення та ділення; одиниці вимірювання часу та співвідношення між ними; указані у змісті геометричні фігури та їх основні елементи.
Формулює властивості дій множення та ділення.
Дотримується правил позначення геометричних фігур буквами латинського алфавіту.
Зображує прямокутник на папері в клітинку.
Розв'язує завдання, що передбачають:
-    використання взаємозв’язку дій множення і ділення;
-    виконання ділення на 1, 10;
-    перевірку множення і ділення;
-    знаходження значень виразів на дві-три дії (з дужками і без них);
-    знаходження периметру многокутника.
Розв'язує арифметичні задачі (на дві-три дії) на додавання, віднімання, множення і ділення.
Сенсомоторний розвиток: будує у зошиті в клітинку прямокутник, квадрат, многокутник; визначає прямий кут, непрямий кут; вміє знаходити периметр многокутника; будувати коло і центр кола; круг; позначає геометричні фігури буквами латинського алфавіту; орієнтується в зошиті, підручнику.

Пізнавальна діяльність: розпізнає та виділяє характерні риси геометричних фігур на моделях, малюнках, та у навколишньому просторі;  
використовує взаємозв’язок дій множення і ділення; робить перевірку множення і ділення; знаходить значення виразів на дві-три дії (з дужками і без них), периметра многокутника; розв'язувати арифметичні задачі (на дві-три дії) на додавання, віднімання, множення і ділення; виявляє компоненти самоконтролю при розв’язуванні завдань;.

Мовленнєвий розвиток: утримує в пам’яті нову навчальну інформацію; називає числа при множенні (множник, добуток) та числа при діленні (ділене, дільник, частка); утримує в пам’яті властивості множення і ділення, запам’ятовує і відтворює таблиці множення і ділення; використовує засвоєні терміни у власному мовленні; переказує вивчений матеріал; відповідає на запитання вчителя та   висловлює своє ставлення до прослуханого.
Особистісний розвиток: доводить до кінця розпочату справу в знайомих ситуаціях; зміцнює та доповнює знання про навколишній світ; набуває позитивних емоцій та почуття задоволеності від добре виконаної справи; розвиває емоційно-вольові якості, завдяки яким  може виконати над собою зусилля при виконанні навчальних завдань; виявляє здатність до довільної діяльності.    
6

Повторення (5 год)


Очікувані навчальні досягнення корекційно-розвивальної роботи на кінець навчального року:
знає: послідовність натуральних чисел від 1 до 100, місце 0 в розширеному ряді; десятковий склад чисел; переставну властивість додавання; таблиці множення чисел2, 3 і відповідні випадки ділення (на рівні навичок); називає: компоненти дій множення і ділення; одиниці вимірювання довжини та часу, співвідношення між ними; вміє читати, записувати і порівнювати числа від 1 до 100; читає і записує найпростіші вирази (сума, різниця, добуток, частка); виконує усно і письмово дії додавання і віднімання в межах 100, множення одноцифрового числа на одноцифрове і відповідні випадки ділення; знаходить значення виразу з однією змінною при заданих значеннях змінної; розв’язує прості і складені задачі на дві дії, які містять відношення „менше на”, „більше на”, „менше у”, „більше у”; записує розв’язок задачі арифметичними діями або виразами; користується знаками і позначеннями:<, >, :, ∙, м, см, дм, сек., год.; знаходить геометричні фігури на моделях та малюнках, у навколишніх предметах; вимірює відрізки; креслить відрізки заданої довжини; знаходить периметр многокутника; будує прямокутник на папері в клітинку;   доводить до кінця розпочату справу в знайомих ситуаціях; зміцнює та доповнює знання про навколишній світ; набуває позитивних емоцій та почуття задоволеності від добре виконаної справи; виявляє здатність до довільної діяльності.
3 КЛАС
(4 год на тиждень, у I семестрі – 64 год., у II – семестрі – 72 год., всього 136 год.)

Кіль-кість годин
Зміст навчального плану
Навчальні досягнення
Спрямованість корекційно-розвивальної роботи та очікувані результати
1
10
Повторення вивченого у 2 класі. (6 год)




Усна і письмова нумерація чисел в межах 100.
Додавання і віднімання чисел в межах 100. Назви компонентів і результати дій додавання, віднімання, множення і ділення.
Способи перевірки обчислень.

Таблиці множення чисел 2, 3 та ділення на 2, 3.

Ознайомлення з деякими буквами латинського алфавіту.

Знаходження значення виразу зі змінною, зокрема, коли змінна міститься у виразі двічі.

Місяці пір року. Дні тижня. Рік і місяць. Число днів у місяці. Календар.

Буквене позначення геометричних фігур.

Розв'язування складених задач на дії різного ступеня.
Учень:
Розпізнає натуральні числа у межах 100.
Наводить приклади натуральних чисел у межах 100.
Називає числівники у межах 100, в тому числі й на заданому відрізку (у прямому або зворотному порядку); компоненти й результати дій додавання, віднімання, множення і ділення; місяці пір року, дні тижня, число днів у місяці.
Пояснює способи перевірки обчислень.
Знає напам’ять таблиці множення чисел 2, 3 та ділення на 2, 3
Дотримується правил знаходження значення виразу зі змінною, зокрема, коли змінна містить у виразі двічі; позначення геометричних фігур буквами латинського алфавіту.
Описує поняття: рік, місяць, календар.
Розв’язує складені задачі на дії різного ступеня.
Сенсомоторний розвиток:  будує геометричні фігури за допомогою математичних приладів у зошиті в клітинку та позначає їх буквами.

Пізнавальна діяльність:  користується набутими попередньо знаннями для виконання математичних завдань; орієнтується в межах теми; відтворює прийоми додавання і віднімання чисел в межах 100 у власній діяльності, називає  компоненти і результати дій додавання, віднімання, множення і ділення; самостійно виконує обчислення та розв’язує задачі знайомої структури.

Мовленнєвий розвиток: називає числівники у межах 100, в тому числі й на заданому відрізку (у прямому або зворотному порядку); знає місяці пір року, дні тижня, число днів у місяці; розкриває зміст математичних термінів; пояснює виконання завдання, дає повну відповідь на запитання вчителя; використовує засвоєний словник математичних термінів у власному мовленні та повсякденному житті.
2
42
Множення чисел 4, 5, 6, 7, 8, 9 та ділення на 4, 5, 6, 7, 8, 9. (42 год)




Взаємозв'язок дій множення і ділення.
Перевірка дій множення і ділення.
Ділення рівних чисел.
Відношення "більше в", "менше в ".
Кратне порівняння чисел.

Розуміння понять половина, третина, чверть, частина числа.
Знаходження частини числа. Знаходження числа за його частиною.

Таблиці множення чисел 4, 5, 6, 7, 8, 9 і відповідних випадків ділення на 4, 5, 6, 7, 8, 9.

Ділення з остачею.
Учень:
Розуміє відношення "більше в", "менше в "; сутність понять половина, третина, чверть, частина числа.
Знає напам’ять таблиці множення чисел 4, 5, 6, 7, 8, 9 і відповідних випадків ділення на 4, 5, 6, 7, 8, 9.
Розв'язує завдання, що передбачають:
-    використання взаємозв’язку дій множення і ділення;
-    перевірку множення і ділення;
-    знаходження частини числа;
-    знаходження числа за його частиною;
-    виконання ділення з остачею.
Розв'язує текстові арифметичні задачі, які містять відношення "більше в", "менше в".

Сенсомоторний розвиток: будує кут, прямокутник, квадрат, коло, радіус за допомогою математичних приладів( циркуль, косинець, лінійка, олівець тощо);  виконує всі рухові дії, які потрібні для виконання завдання.

Пізнавальна діяльність: орієнтується в межах теми; знаходить частину числа та число за його частиною; виконувати ділення з остачею; розв'язує текстові арифметичні задачі, які містять відношення "більше в", "менше в" та   проявляє пізнавальний інтерес до виконання нових завдань; виявляє компоненти самоконтролю під час розв’язування математичних завдань; використовує набуті знання в житті.

Мовленнєвий розвиток:
орієнтується в змісті розповіді; пояснює окремі вирази; удосконалює та збагачує кількість знань про різні предмети та явища; розвиває вміння виявляти спільне та відмінне між ними; об’єднує предмети в групи за спільними ознаками, називає їх певним узагальнюючим словом.
3
15
Усна і письмова нумерація чисел в межах 1000. (15 год)




Лічба сотнями. Позиційне значення цифр у позначенні трицифрового числа. Поняття "трицифрове число" і "одиниця третього розряду".
Представлення трицифрового числа у вигляді суми розрядних доданків.
Називання чисел у прямому і зворотному порядку в межах 1000.
Запис трицифрових чисел.
Значення нуля у записі чисел.
Порівняння трицифрових чисел.
Обчислення, які виконуються на основі знання нумерації (200+60, 450-50, 350-300,500+1).

Одиниці вимірювання довжини – міліметр, сантиметр, дециметр, метр, кілометр. Позначення мм, см, дм, м, км. Співвідношення між одиницями вимірювання довжини: 1 км=1000 м, 1м=100см, 1см=10мм.
Учень:
Розпізнає натуральні числа у межах 100.
Наводить приклади натуральних чисел у межах 1000, зокрема, трицифрових чисел.
Називає числівники у межах 1000, в тому числі й на заданому відрізку (у прямому або зворотному порядку); розряди трицифрового числа; одиниці вимірювання довжини (міліметр, сантиметр, дециметр, метр, кілометр)
Читає і записує на слух числа у межах 1000.
Пояснює значення нуля у записі трицифрових чисел.
Розв'язує завдання, що передбачають:
-    порівняння трицифрових чисел;
-    додавання і віднімання чисел у межах 1000 на основі знання нумерації (200+60, 450-50, 350-300,500+1);
-    використання співвідношення між одиницями довжини: 1 км=1000 м, 1м=100см, 1см=10мм
Використовує позначення одиниць вимірювання довжини (мм, см, м, дм, км).
Сенсомоторний розвиток: знає одиниці вимірювання довжини: міліметр, сантиметр, дециметр, метр, кілометр; за допомогою лінійки виконує завдання на вимірювання.

Пізнавальна діяльність: утримує в пам’яті новий матеріал; порівнює трицифрові числа; робить обчислення, які виконуються на основі знання нумерації (200+60, 450-50, 350-300,500+1); виконує самостійно математичні завдання, пояснює способи його виконання; використовує набуті знання під час виконання завдань знайомої та незнайомої структури; користується набутими знаннями у власній життєдіяльності.

Мовленнєвий розвиток:  називає числівники у межах 1000, в тому числі й на заданому відрізку (у прямому або зворотному порядку) та використовує засвоєний словник у своєму мовленні; відповідає на поставлене запитання; дає правильні відповіді на запитання вчителя; детально розкриває зміст запропонованого завдання.
4
28
Додавання і віднімання в межах 1000. (15 год)




Усне додавання і віднімання чисел без переходу через розрядну одиницю (300+500, 660+300, 550+30, 405+2, 230+140, 700–200, 350–20, 608–4 740–130).
Письмове додавання і віднімання трицифрових чисел.

Числові вирази з дужками і без дужок. Знаходження значень буквених виразів, які містять одну-дві змінні (а + 25, а -55, а + в, а - в).

Розв'язування рівнянь на основі взаємозв'язків між компонентами дій.
Розв'язування нерівностей з одним невідомим.

Одиниці маси (кілограм, грам, центнер). Співвідношення між одиницями маси: 1 кг=1000 г, 1 ц=100 кг.

Грошові розрахунки. Залежність між ціною, кількістю, вартістю.

Перетворення одиниць вимірювання величин, їх порівняння.

Розв'язування арифметичних задач на 2-3 дії.
Учень:
Дотримується правил усного й письмового додавання і віднімання трицифрових чисел.
Називає одиниці вимірювання маси (кілограм, грам, центнер); грошові величини.
Аналізує залежності між грошовими величинами (ціною, кількістю, вартістю).
Використовує позначення одиниць вимірювання маси (г, кг, ц); грошових величин.
Розв'язує завдання, що передбачають:
-    усне додавання і віднімання чисел без переходу через розрядну одиницю (300+500, 660+300, 550+30, 405+2, 230+140, 700–200, 350–20, 608–4 740–130);
-    письмове додавання і віднімання трицифрових чисел;
-    знаходження значень буквених виразів, які містять одну-дві змінні (а + 25, а -55, а + в, а - в);
-    порівняння величин;
-    використання співвідношення між одиницями маси: 1 кг=1000 г, 1 ц=100 кг.
Розв'язує рівняння на основі взаємозв'язків між компонентами і результатами дій; нерівності з одним невідомим; складені задачі на визначення ціни, кількості і вартості товару.
Пізнавальна діяльність:  використовує прийоми усного додавання і віднімання у власній життєдіяльності; вміє письмово додавати і віднімати трицифрові числа;   знає співвідношення між одиницями маси: 1 кг=1000 г, 1 ц=100 кг; грошовими розрахунками; користується набутими знаннями у власні життєдіяльності; знає залежність між ціною, кількістю, вартістю; позначення одиниць вимірювання маси (г, кг, ц); грошових величин;   запам’ятовує і відтворює  розв’язування рівнянь на основі взаємозв'язків між компонентами і результатами дій, нерівності з одним невідомим, складені задачі на визначення ціни, кількості і вартості товар; виявляє допитливість та самостійність під час розв’язування пізнавальних завдань знайомої і незнайомої структури.

Мовленнєвий розвиток: переказує та пояснює прослуханий чи прочитаний        тематичний матеріал;    використовує засвоєні поняття у власному мовленні; аналізує залежності між грошовими величинами (ціною, кількістю, вартістю; відповідає на запитання.

5
40
Множення і ділення в межах 1000. (28 год)




Множення суми на число.
Множення на 10 і на 100.
Множення двоцифрового числа на одноцифрове.
Ділення числа на добуток.
Ділення двоцифрового числа на добуток.
Ділення і множення трицифрового числа на одноцифрове.
Множення суми на число і числа на суму.
Ділення суми на число.
Перевірка множення і ділення.
Ділення з остачею.

Знаходження значень виразів зі змінною вигляду а : 6, в : 3, а : в при даних значеннях змінних.

Час. Одиниці вимірювання часу (секунда, хвилина, година, доба, тиждень, рік, століття). Позначення одиниць вимірювання часу: с, хв., год.
Співвідношення між годиною, хвилиною, секундою.
Визначення часу за годинником.

Кут. Види кутів.
Прямокутник, квадрат.
Периметр трикутника, прямокутника, квадрата, многокутника.
Знаходження довжини сторін квадрата за його периметром.
Побудова прямокутників і квадратів на папері в клітинку за даними довжинами сторін.
Коло. Радіус.

Текстові задачі на 2-3 дії (додавання. віднімання, множення і ділення), які включають знаходження невідомого компонента.
Складені задачі, які включають збільшення (зменшення) числа у кілька разів.
Задачі на знаходження суми двох добутків та обернені до них.
Учень:
Дотримується правил множення суми на число; множення на 10 і на 100; множення двоцифрового числа на одноцифрове; ділення числа на добуток; ділення двоцифрового числа на добуток; ділення і множення трицифрового числа на одноцифрове; множення суми на число і числа на суму; ділення суми на число; перевірки множення і ділення; ділення з остачею.
Називає одиниці вимірювання часу (секунда, хвилина, година, доба, тиждень, рік, століття).
Використовує позначення одиниць вимірювання часу: с, хв., год.
Знає напам’ять співвідношення між одиницями вимірювання часу.
Описує поняття кут, прямокутник, квадрат, коло, радіус, периметр (трикутника, прямокутника, квадрата, многокутника).
Визначає види кутів.
Розв'язує завдання, що передбачають:
-    знаходження значень виразів зі змінною вигляду а : 6, в : 3, а : в при даних значеннях змінних;
-    використання співвідношення між одиницями часу (годиною, хвилиною, секундою);
-    визначення часу за годинником;
-    визначення периметру трикутника, прямокутника, квадрата, многокутника;
-    визначення довжини сторін квадрата за його периметром;
-    побудову прямокутників і квадратів на папері в клітинку за даними довжинами сторін.
Розв’язує текстові задачі на 2-3 дії (додавання. віднімання, множення і ділення), які включають знаходження невідомого компонента; складені задачі, які включають збільшення (зменшення) числа у кілька разів; задачі на знаходження суми двох добутків та обернені до них.
Сенсомоторний розвиток:
будує прямокутник і квадрат на папері в клітинку за даними довжинами сторін; орієнтується на робочому місці, в зошиті, підручнику.


Пізнавальна діяльність: використовує знання про множення і ділення в межах 1000 під час виконання пізнавальних завдань та завдань знайомої структури; користується одиницями вимірювання часу (секунда, хвилина, година, доба, тиждень, рік, століття) та співвідношеннями між ними під час виконання навчальних та пізнавальних завдань; визначає час за годинником.


Мовленнєвий розвиток:  
знає напам’ять та відтворює одиниці вимірювання часу (секунда, хвилина, година, доба, тиждень, рік, століття) і співвідношення між ними;   користується засвоєним термінологічним словником у повсякденному житті та під час розв’язування математичних завдань.



Особистісний розвиток:
спілкується з товаришами та допомагає  їм у виконанні завдання; дослухається до думки товариша, враховує його інтереси; позитивно оцінює використання малюнків, схем під час виконання завдання; збагачує та систематизує знання про навколишню дійсність; доводить до логічного завершення розпочату справу; актуалізується інтерес до    певних занять; поглиблюються більш стійкі інтереси та уподобання. 


6
5
Повторення. (5 год)


Очікувані  навчальні досягнення корекційно-розвивальної роботи на кінець навчального року:
знає: напам’ять таблиці множення і ділення; послідовність чисел від 0 до 1000; порядок виконання дій у виразах; називає і позначає одиниці вимірювання величин: довжини 9мм, см, м, дм, км), маси (г, кг, ц), часу (с., хв., год.), грошові одиниці (коп., грн.); співвідношення між одиницями вимірювання довжини, маси, часу; читає, записує і порівнює числа у межах 1000; робить перевірку обчислень; виконує ділення з остачею; дізнається, на скільки разів одне число більше за друге, у скільки разів одне число більше за друге; розв’язує рівняння на основі взаємозв’язків між компонентами і результатами дій; розв’язує складені текстові арифметичні задачі на визначення ціни, кількості і вартості товару; розв’язує текстові арифметичні задачі, які містять відношення „більше в”, „менше в”; знаходить периметр прямокутника; позначає точки, кути і відрізки многокутників буквами; визначає час за годинником;  спілкується з товаришами та допомагає їм у виконанні завдання; дослухається до думки товариша, враховує його інтереси; збагачує та систематизує знання про навколишню дійсність; доводить до логічного завершення розпочату справу.

4 КЛАС
(4 год на тиждень, у I семестрі – 64 год, у II – семестрі – 72 год, всього 136 год)

Кіль-кість годин
Зміст навчального плану
Навчальні досягнення
Спрямованість корекційно-розвивальної роботи та очікувані результати
1
30
Усна і письмова нумерація багатоцифрових чисел. Дроби. Величини. Геометричні фігури. (29 год)




Утворення, назва, читання, запис трицифрових, чотирицифрових, п'ятицифрових, шестицифрових чисел.
Мільйон.
Клас одиниць і клас тисяч.
І, ІІ, ІІІ розряди в класі одиниць і в класі тисяч.
Представлення багатоцифрових чисел у вигляді розрядних доданків.
Порівняння багатоцифрових чисел.

Поняття дробу.
Чисельник і знаменник дробу. Запис, читання дробу.
Знаходження дробу чи знаходження дробу числа. Знаходження частини числа і числа за його частиною.

Рівняння з однією змінною виду: 15 – х = 30 – 10, (16 + х) – 34 = 10.
Нерівності з однією змінною.

Розв'язування задач різних видів на дві-три дії.

Одиниці вимірювання маси (тонна, центнер, кілограм, грам), співвідношення між ними.
Таблиця одиниць вимірювання маси.

Многокутники.
Площа фігури.
Одиниці вимірювання площі: квадратний сантиметр (см2), квадратний дециметр (дм2), квадратний метр (м2), ар, гектар (га), квадратний кілометр (км2).
Задачі на визначення площі прямокутника, квадрата.
 Учень:
Розпізнає натуральні числа у межах 1 000 000.
Наводить приклади натуральних чисел у межах 1 000 000.
Називає числівники у межах 1 000 000, в тому числі й на заданому відрізку (у прямому або зворотному порядку); класи і розряди багатоцифрового числа; одиниці вимірювання маси (тонна, центнер, кілограм, грам).
Читає і записує на слух числа у межах 1 000 000; дроби.
Описує поняття дріб, чисельник, знаменник.
Називає одиниці вимірювання маси, площі.
Знає напам’ять таблиці співвідношень між одиницями вимірювання величин (маси, площі).
Використовує позначення одиниць вимірювання маси (т, ц, кг, г), одиниць вимірювання площі (см2, дм2, м2, га, км2)
Розв'язує завдання, що передбачають:
-    порівняння чисел у межах 1 000 000;
-    знаходження дробу числа;
-    знаходження частини числа;
-     знаходження числа за його частиною;
-    використання співвідношення між одиницями вимірювання маси;
-    визначення площі прямокутника, квадрата.
Розв’язує задачі на дві-три дії різних видів; задачі на визначення площі прямокутника, квадрата.
Розв’язує рівняння з однією змінною виду: 15 – х = 30 – 10, (16 + х) – 34 = 10; нерівності з однією змінною.
Пізнавальна діяльність:
використовує знання про усну і письмову нумерацію багатоцифрових чисел, знаходження дробу числа під час розв’язування тематичних завдань, математичних завдань незнайомої структури та пізнавальних завдань.  


Мовленнєвий розвиток:
запам’ятовує і відтворює поняття дріб, чисельник, знаменник; називає одиниці вимірювання маси, площі;
знає напам’ять таблиці співвідношень між одиницями вимірювання величин (маси, площі); використовує засвоєні терміни у власному мовленні; переказує новий матеріал та відповідає на запитання вчителя.


2
33
Додавання і віднімання багато цифрових чисел. (32год)




Переставна і сполучна властивість додавання. Властивість 0 при додаванні.
Письмове додавання і віднімання багатоцифрових чисел.
Додавання у випадку кількох доданків. Залежності між компонентами та результатом арифметичних дій додавання і віднімання.

Числові вирази, що містять три-чотири дії (додавання, віднімання) з дужками і без них. Обчислення їх значень.
Рівняння виду: х+312 = 654, 792 - х = 217, х - 152 = 500.

Час. Одиниці вимірювання часу. Співвідношення між ними.
Задачі на обчислення часу.
Розв'язання простих задач та складених (на дві-три дії).
Учень:
Дотримується правил усного й письмового додавання і віднімання багатоцифрових чисел.
Формулює залежності між компонентами та результатом арифметичних дій додавання і віднімання; правило про порядок виконання дій у числових виразах.
Називає одиниці вимірювання часу.
Знає напам’ять таблиці співвідношень між одиницями вимірювання часу.
Використовує позначення одиниць вимірювання часу.
Розв'язує завдання, що передбачають:
-    додавання у випадку кількох доданків;
-    письмове додавання і віднімання багатоцифрових чисел;
-    використання переставної і сполучної властивостей додавання;
-    знаходження значень числових виразів, що містять три-чотири дії (додавання, віднімання) з дужками і без них;
-    використання співвідношень між одиницями вимірювання часу.
Розв'язує прості задачі та складені (на дві-три дії); задачі на обчислення часу.
Розв'язує рівняння виду: х+312 = 654, 792 - х = 217, х - 152 = 500.
Пізнавальна діяльність: уважно слухає і розуміє тематичний матеріал; утримує в пам’яті та діє за інструкцією при розв’язуванні завдань на додавання і віднімання багато цифрових чисел; дотримується правил усного й письмового додавання і віднімання багатоцифрових чисел; міркує під час розв’язування самостійних завдань, пояснює свої дії.   

Мовленнєвий розвиток: формулює залежності між компонентами та результатом арифметичних дій додавання і віднімання; відтворює напам’ять правило про порядок виконання дій у числових виразах;  утримує в пам’яті одиниці вимірювання часу та співвідношення між ними; користується засвоєними тематичними термінами у навчальній і власній діяльності.



3
72
Множення і ділення багатоцифрових чисел. (70 год)




Властивості 0 і одиниці при множенні.
Письмове множення багатоцифрових чисел на одноцифрові та двоцифрові числа.
Переставний, сполучний та розподільний закони множення.
Множення на 10, 100, 1000.
Зв'язок дій множення і ділення.
Ділення суми на число.
Властивості 0 і одиниці при діленні.
Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові та двоцифрові числа.
Ділення на 10, 100, 1000.
Ділення з остачею.
Множення та ділення багатоцифрових чисел на трицифрові.
Перевірка дій множення та ділення.

Розв'язування рівнянь виду: 6 · х = 426, х : 18 = 270, 364 : х = 2.

Числові вирази, що містять три-чотири дії додавання, віднімання, множення, ділення (з дужками і без них). Обчислення їх значень.

Складені задачі на три-чотири дії, що містять додавання, віднімання, множення, ділення.

Систематизація знань про одиниці вимірювання довжини, маси, площі, часу.

Поняття швидкість. Позначення швидкості – км/год., м/с.

Взаємозв'язок між ціною, кількістю. вартістю.
Перетворення одиниць вимірювання величин
Учень:
Формулює властивості 0 і одиниці при множенні; властивості 0 і одиниці при діленні; переставний, сполучний та розподільний закони множення
Дотримується правил письмового множення багатоцифрових чисел на одноцифрові та двоцифрові числа; множення на 10, 100, 1000; ділення суми на число; ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові та двоцифрові числа; ділення на 10, 100, 1000; ділення багатоцифрових чисел з остачею; множення та ділення багатоцифрових чисел на трицифрові; перевірки дій множення та ділення.
Називає одиниці вимірювання довжини, маси, площі, часу.
Знає напам’ять таблиці співвідношень між величинами (довжини, маси, площі, часу).
Описує поняття швидкість.
Використовує позначення одиниць вимірювання швидкості.
Аналізує залежності між грошовими величинами (ціною, кількістю, вартістю).
Розв'язує завдання, що передбачають:
-    множення багатоцифрових чисел на одноцифрове, двоцифрове та трицифрове числа;
-    множення на 10, 100, 1000;
-    ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові, двоцифрові та трицифрові числа;
-    ділення на 10, 100, 1000;
-    ділення суми на число;
-    ділення з остачею;
-    виконання перевірки дій множення та ділення;
-    знаходження значень числових виразів, що містять три-чотири арифметичні дії додавання, віднімання, множення, ділення (з дужками і без них);
-    перетворення величин.
Розв’язує рівняння виду: 6 · х = 426, х: 18 = 270, 364: х = 2;
Розв'язує прості текстові задачі, які розкривають зміст арифметичних дій і зміст значень виразів "більше (менше) на", "більше (менше) у"; задачі на різницеве (кратне) порівняння чисел та складені задачі на 2-3 дії; складені задачі, в яких використовується залежності між величинами (швидкістю, часом і відстанню при рівномірному прямолінійному русі; ціною, кількістю і вартістю товару; площею прямокутника і довжинами суміжних сторін).
Пізнавальна діяльність:
виявляє пізнавальний інтерес до вивчення нової теми; утримує в пам’яті новий матеріал; виконує самостійно множення і ділення багатоцифрових чисел;  діє за інструкцією вчителя під час виконання нових завдань; виявляє самостійність та зацікавленість у виконанні пізнавальних завдань.
Мовленнєвий розвиток:
знає напам’ять та формулює властивості 0 і одиниці при множенні; властивості 0 і одиниці при діленні; переставний, сполучний та розподільний закони множення; називає одиниці вимірювання довжини, маси, площі, часу; використовує набуті знання у власному мовленні.

Особистісний розвиток:
поглиблює, аналізує, систематизує знання про навколишній світ; розвиває гнучкість мислення ( розвиває уміння бачити між предметами різні зв’язки і пояснює їх, групує предмети за функціональними зв’язками, добирає функціональні пари); встановлює часові, причинно–наслідкові зв’язки; співпереживає; розрізняє добро і зло; дає моральні оцінки; спілкується з товаришами тощо.


4
5
Повторення. (5год)


Очікувані  навчальні досягнення корекційно-розвивальної роботи на кінець навчального року:
знає: назви і послідовність натуральних чисел від 1 до 1000000, місце нуля в розширеному ряді, десятковий склад чисел; таблиці додавання і множення одноцифрових чисел та відповідні випадки віднімання і ділення; порядок виконання дій у виразах; таблиці співвідношення між одиницями величин (довжини, маси, площі, часу); залежність результату арифметичної дії від зміни компонентів; читає, записує і порівнює числа в межах 1000000; називає компоненти арифметичних дій і читає найпростіші числові вирази (сума, різниця, добуток, частка); виконує усно і письмово всі арифметичні дії (нескладні випадки) в межах 100; виконує письмово додавання і віднімання багатоцифрових чисел, множення і ділення багатоцифрових чисел на одноцифрове, двоцифрове число, перевірку правильності обчислень; знаходить значення числового виразу на 3-4 арифметичні дії; розв’язує прості текстові задачі, які розкривають зміст арифметичних дій і зміст значень виразів „більше (менше) на”, „більше (менше) у”, задачі на різницеве (кратне порівняння чисел та складені задачі на 2-3 дії; розв’язує складені задачі, в яких використовується залежність між величинами (швидкістю, часом і відстанню при рівномірному прямолінійному русі; ціною, кількістю і вартістю товару; площею прямокутника і довжинами суміжних сторін); обчислює значення числового виразу ( з дужками і без них), що містить 3-4 арифметичні дії, на основі знання правил порядку виконання арифметичних дій і їх властивостей; розпізнає і зображує на папері в клітинку за допомогою циркуля і лінійки геометричні фігури – точку, відрізок, промінь, пряму, ламану, кут, коло, круг, трикутник, прямокутник, квадрат; знає одиниці вимірювання швидкості; їх позначення (км/год., м/с); обчислює периметр многокутників, площу прямокутника і квадрата; розвиває гнучкість мислення ( розвиває уміння бачити між предметами різні зв’язки і пояснює їх, групує предмети за функціональними зв’язками, добирає функціональні пари); встановлює часові, причинно–наслідкові зв’язки; співпереживає; розрізняє добро і зло; дає моральні оцінки вчинкам. 

Немає коментарів:

Дописати коментар