Роль
асистента вчителя у здійсненні адаптації й модифікації та забезпечення
додаткового навчання.
Відповідно до Конвенції
ООН про права інвалідів та інших міжнародних документів, необхідними умовами
для отримання якісної освіти для дітей з особливими потребами є вміння педагога здійснювати
індивідуалізацію та диференціацію навчального процесу, оцінювати розвиток
дитини на основі об`єктивних спостережень за її розвитком, розробляти
індивідуальні навчальні програми, тісно співпрацювати з батьками дитини та
іншими фахівцями. Звичайно, що для виконання цих та інших завдань педагогу
потрібна допомога – з боку адміністрації навчального закладу, з боку інших
фахівців, з боку батьків. Але найбільш
важливою для педагога є надання допомоги під час самого навчального процесу.
Саме надання такої допомоги і є основною метою діяльності асистента вчителя.
Роль асистентів вчителів в роботі інклюзивного класу є
надзвичайно важливою і полягає у наданні допомоги вчителю та дітям з
особливими потребами у навчанні. Асистенти вчителів забезпечують:
-
Надання допомоги вчителям в організації,
підтримці та впровадженні навчально-виховного процесу;
-
Моделювання додаткової позитивної ролі
для учнів, належних і ефективних міжособистісних комунікаційних навичок
(вербальних, невербальних);
-
Моделювання безпечної практики роботи та
реагування на непередбачені ситуації в міру їх виникнення;
-
Розширення навчальних можливостей для
дітей;
-
Індивідуалізований підхід до навчання
дітей та надання індивідуальної уваги окремим учням;
-
Управління поведінкою учнів, проведення
спостережень відповідно до вимог вчителя;
-
Додатковий час для вчителя для
планування, навчання та оцінки навчального процесу;
-
Більшу послідовність у процесі
викладання;
-
Кращий моніторинг та оцінку прогресу у
навчанні та розвитку дітей;
-
Моделювання організаційних навичок та
підзвітності, дотримання основних правил та процедур, прийнятих у навчальному
закладі.
Типовими
завданнями асистента вчителя є наступні:
·
Модифікація чи адаптація інструкцій для
учнів з особливими потребами під керівництвом вчителя;
·
Забезпечення індивідуальної підтримки у
навчанні та самообслуговуванні учням з особливими потребами;
·
Ведення записів.
Посада асистента вчителя вимагає постійного саморозвитку та підвищення
професійної компетенції шляхом поглиблення знань у сфері інклюзивного навчання,
володіння педагогічними методами та прийомами які застосовуються в роботі з дітьми з ООП. Для дітей з ООП
важлива додаткова (індивідуалізована) підтримка у навчанні, стратегіями такої
підтримки є адаптація і модифікація, які педагоги повинні/можуть здійснювати в
освітній діяльності відповідно до особливостей розвитку і потреб кожної окремої
дитини з ООП. Тому, успішне залучення дітей з ООП до навчання на уроці залежить від добору,
зміни, модифікації навчальних посібників.
Наприклад, способи
модифікації навчальних посібників можуть бути такими:
- поліпшення умов
читання і письма;
- виділення шрифта або
кольором ключових елементів у тексті;
- уникнення надмірних
деталей у тексті і спрощення формату;
- візуальне сприйняття:
малюнки, діаграми, схеми, ілюстрації;
- рукописні помітки і
відмітки на полях;
- скорочення загального
обсягу матеріалу;
- використання простих
мовних конструкцій і нескладного словника;
- включення селективного
контексту (актуальність, практичність, посилання на інтернет-джерела);
- використання
альтернативних матеріалів (відео, діаграми, моделі);
- створення нових
матеріалів;
- підготовка щоденних
домашніх завдань для школярів.
Модифікуючи навчальні
посібники, треба враховувати змістове наповнення. У деяких випадках для учнів з
особливими освітніми потребами доцільно акцентувати увагу на найважливіших
моментах з навчальної програми.
Безумовно, підготовка
альтернативних матеріалів – додаткове навантаження на учителя, однак позитивні
наслідки такого підходу помітно відчують не лише діти з особливими освітніми
потребами, від урізноманітнення подачі навчального матеріалу виграють усі учні
класу.
Для якнайкращого
засвоєння матеріалу (адаптованого чи модифікованого) доцільно використовувати
три основні моделі спільного викладання:
Ø Модель консультування.
Ø Модель навчання.
Ø Модель співпраці (або роботи в команді).
Отже, посада асистента вчителя зорієнтована на ефективну реалізацію
індивідуального навчально – виховного супроводу дитини з ООП.
Немає коментарів:
Дописати коментар