02.12.18


Роль асистента вчителя у здійсненні адаптації й модифікації та забезпечення додаткового навчання.
Відповідно до Конвенції ООН про права інвалідів та інших міжнародних документів, необхідними умовами для отримання якісної освіти для дітей з особливими потребами  є вміння педагога здійснювати індивідуалізацію та диференціацію навчального процесу, оцінювати розвиток дитини на основі об`єктивних спостережень за її розвитком, розробляти індивідуальні навчальні програми, тісно співпрацювати з батьками дитини та іншими фахівцями. Звичайно, що для виконання цих та інших завдань педагогу потрібна допомога – з боку адміністрації навчального закладу, з боку інших фахівців, з боку батьків.  Але найбільш важливою для педагога є надання допомоги під час самого навчального процесу. Саме надання такої допомоги і є основною метою діяльності асистента вчителя.
Роль асистентів вчителів в роботі інклюзивного класу є надзвичайно важливою і полягає у наданні допомоги вчителю та дітям з особливими потребами у навчанні. Асистенти вчителів забезпечують:
-         Надання допомоги вчителям в організації, підтримці та впровадженні навчально-виховного процесу;
-         Моделювання додаткової позитивної ролі для учнів, належних і ефективних міжособистісних комунікаційних навичок (вербальних, невербальних);
-         Моделювання безпечної практики роботи та реагування на непередбачені ситуації в міру їх виникнення;
-         Розширення навчальних можливостей для дітей;
-         Індивідуалізований підхід до навчання дітей та надання індивідуальної уваги окремим учням;
-         Управління поведінкою учнів, проведення спостережень відповідно до вимог вчителя;
-         Додатковий час для вчителя для планування, навчання та оцінки навчального процесу;
-         Більшу послідовність у процесі викладання;
-         Кращий моніторинг та оцінку прогресу у навчанні та розвитку дітей;
-         Моделювання організаційних навичок та підзвітності, дотримання основних правил та процедур, прийнятих у навчальному закладі.
Типовими завданнями асистента вчителя є наступні:
·        Модифікація чи адаптація інструкцій для учнів з особливими потребами під керівництвом вчителя;
·        Забезпечення індивідуальної підтримки у навчанні та самообслуговуванні учням з особливими потребами;
·        Ведення записів.
          Посада асистента вчителя вимагає  постійного саморозвитку та підвищення професійної компетенції шляхом поглиблення знань у сфері інклюзивного навчання, володіння педагогічними методами та прийомами які  застосовуються  в роботі з дітьми з ООП. Для дітей з ООП важлива додаткова (індивідуалізована) підтримка у навчанні, стратегіями такої підтримки є адаптація і модифікація, які педагоги повинні/можуть здійснювати в освітній діяльності відповідно до особливостей розвитку і потреб кожної окремої дитини з ООП. Тому, успішне залучення дітей з ООП до навчання на уроці залежить від добору, зміни, модифікації навчальних посібників.
Наприклад, способи модифікації навчальних посібників можуть бути такими:
- поліпшення умов читання і письма;
- виділення шрифта або кольором ключових елементів у тексті;
- уникнення надмірних деталей у тексті і спрощення формату;
- візуальне сприйняття: малюнки, діаграми, схеми, ілюстрації;
- рукописні помітки і відмітки на полях;
- скорочення загального обсягу матеріалу;
- використання простих мовних конструкцій і нескладного словника;
- включення селективного контексту (актуальність, практичність, посилання на інтернет-джерела);
- використання альтернативних матеріалів (відео, діаграми, моделі);
- створення нових матеріалів;
- підготовка щоденних домашніх завдань для школярів.
Модифікуючи навчальні посібники, треба враховувати змістове наповнення. У деяких випадках для учнів з особливими освітніми потребами доцільно акцентувати увагу на найважливіших моментах з навчальної програми.
Безумовно, підготовка альтернативних матеріалів – додаткове навантаження на учителя, однак позитивні наслідки такого підходу помітно відчують не лише діти з особливими освітніми потребами, від урізноманітнення подачі навчального матеріалу виграють усі учні класу.
Для якнайкращого засвоєння матеріалу (адаптованого чи модифікованого) доцільно використовувати три основні моделі спільного викладання:
Ø Модель консультування.
Ø Модель навчання.
Ø Модель співпраці (або роботи в команді).
Отже, посада асистента вчителя зорієнтована на ефективну реалізацію індивідуального навчально – виховного супроводу дитини з ООП.




Немає коментарів:

Дописати коментар