02.12.18



Я І Україна[1]

Третій клас: «Спостерігаю довкілля»
18год., 0,5 години на тиждень
дата
Зміст навчального матеріалу
Навчальні досягнення учнів
Вступ. Уявлення про час (та напрям його руху)
1

Зміни у довкіллі. Орієнтування у часі: спочатку – потім, учора – сьогодні – завтра.
Вимоги до знань учнів:
       має часові уявлення.
Вимоги до вмінь учнів:
       розрізняє з допомогою вчителя часові уявлення (спочатку – потім;вчора, сьогодні, завтра).
«Світ Я: ріст і розвиток людини»
2


3



4

Відомості про себе. Власне ім’я, прізвище, стать, вік. Я – українець.
Ознайомлення з власним тілом: яклюдина ростеі розвивається.

Уявлення про вік. Відмінність людей за віком (немовля, дитина, дорослий, літня людина).

Уявлення про стать. Відмінність людей за статтю (чоловік, жінка). Традиційні погляди на поведінку дівчаток / хлопчиків.
Вимоги до знань учнів:
       знає власне ім’я, прізвище, стать;
       має уявлення про відмінність людей за віком і статтю.
Вимоги довміньучнів:
       розрізняє з допомогою вчителя за статтю і віком людей на наочному рівні та зображених на малюнку («Покажи ___», «Тато – чоловік або жінка?», «Ти – хлопчик або дівчинка?»,«Хто це?»).

5.

6.

Будова тіла людини: частини тіла, їх призначення та дія.

Рости здоровим.Що потрібно для життя і здоров’я людини: сонце, повітря, тепло, вода, їжа. Що корисно їсти.Шкода від неякісної їжі.Яку воду можна пити.
Вимоги до знань учнів:
       має уявлення про будову та функцію частин тіла людини;
       має уявлення про користь для здоров’я природи (свіжого повітря, чистої води, якісної їжі);
       має уявлення про шкідливість вживання неякісної їжі та забрудненої води.
Вимоги довміньучнів:
       розпізнає з допомогою вчителя частини тіла й обличчя(свого та інших людей), їх зображення на малюнку («Доторкнись до ___», «Покажи ___»);
       розпізнає з допомогою вчителя частини тіла та обличчя.
«Світ природи: сезонні зміни у природі, житті рослин, тварин і людей»
7.



8.









9.

10.














11.


12.











13












14.

Світ природи. Уявлення про неживу природу:Сонце, повітря, вода, ґрунт. Уявлення про живу природу: рослини, тварини, людина – частина живої природи. Їхознаки (їдять, дихають, ростуть).
Сезонні зміни в природі (житті рослин,тварин,людей).
Осінь. Зміни у природі восенині стають коротшимиі холоднішими;випадають тривалі дощі). Осінні місяці.
Пристосування рослин до сезонних змін у природі (рослини не цвітуть, листя змінює колір, листопад, в’януть трави, квіти; з’являється насіння, на деревах багато плодів). Дерева рідного краю*: береза, клен, дуб. Їх зовнішнійвигляд, зміна кольору листя, плоди.
Підготовка диких тварин до зими (підготовка запасів їжі, впадіння у зимову сплячку, відліт птахів в теплі краї).
Пристосування людини до життя восени: теплий одяг і взуття, захист від дощу.

Практична робота(миття листя і поливання кімнатних квітів)

Зима. Зміни у природі взимку (найбільш холодна пора року, мороз, лід, снігопад; дні короткі, рано темніє). Зимові місяці.
Пристосування рослин до сезонних змін у природі(рослини не ростуть;дерева стоять без листя, лише сосна і ялинка зелені).Уявлення про листяні і хвойні дерева: відмінність у їх зовнішньому вигляді. Листяні дерева* (береза, клен тощо): зовнішній вигляд. Хвойні дерева* (сосна, ялинка): зовнішній вигляд. Кімнатні рослини (фікус, бегонія, інші з широким листям):зовнішній вигляд, догляд за ними.
Пристосування диких тварин до сезонних змін у природі (у деяких тварин виростає густе хутро, інші всю зиму сплять).Тваринидикі*: ведмідь, заєць, білка. Дикі птахи*: сорока, синиця, снігур.Їх зовнішній вигляд, життя взимку.
Пристосування людини до життя взимку: носіння зимового одягу і взуття, запобігання обмороженню та переохолодженню, правила безпечної поведінки на вулиці під час снігопаду та ожеледиці.
Зимові свята: Святий Миколай, Новий рік, Різдво. Їх святкування, народні обряди.

Практична робота (виготовлення новорічних прикрас).

Весна. Зміни у природі навесні.(дні стають теплішими і довшими, тане сніг, капіж).Весняні місяці.
Пристосування рослин до сезонних змін у природі(проростання трави, розпускання бруньок, цвітіння). Цвітіння дерев рідного краю* (верба, черемха, акація). Весняні квіти рідного краю*(пролісок, тюльпан, конвалія). Їх зовнішній вигляд.
Пристосування диких тварин до сезонних змін у природі (вертаються птахи з теплих країв, в’ють гнізда і відкладають яйця; з’являються комахи та ін.).Поведінка диких твариніптахів весною. Свійські тварини(собака, корова, кінь) і птахи(курка, качка, гуска). Назви їх малят. Зовнішній вигляд, значення для людини.
Пристосування людини до життя весною: носіння відповідного одягу і взуття, небезпечність бурульок.
Весняні свята: Мамин день, Великдень. Їх святкування.

Літо. Зміни у природі влітку(найбільш тепла пора року,дні довгі, спека, грози).Літні місяці.
Пристосування рослин до сезонних змін у природі(буйний ріст рослин, розпускання квітів, визрівання овочів і фруктів). Ягоди, які збирають влітку*: 2-3 види ягід рідного краю* (полуниця, малина, чорниця тощо). Ознаки (колір, розмір, смак, запах, твердість, гладкість поверхні). Споживання.
Пристосування диких тварин до сезонних змін у природі (у птахів і тварин багато їжі, вони виводять потомство).
Пристосування людини до життя влітку: носіння літнього одягу і взуття; запобігання сонячним опікам та тепловим ударам; правила безпечної поведінки на відпочинку (в лісі, біля води, на воді), під час грози (вдома, на вулиці, у лісі, полі й воді).
Охорона природи(бережливо ставитись до рослин, поливати рослини, підгодовувати диких птахів, годувати свійських тварин тощо).
Екскурсія на шкільне подвір’я(до парку, лісу, городу, саду): «Осінь (зима, весна): зміни у природі».
Практичні роботи(миття листя і поливання кімнатних квітів, насипання їжі в годівниці для птахів, виготовлення новорічних прикрас).
Вимоги до знань учнів:
       має уявлення про поділ природи на живу і неживу;
       має уявлення про групи тварин (звірі і птахи; свійські і дикі);
       має уявлення про деяких представників рослин і тварин;
       має уявлення про сезонні зміни тапристосування рослин і деяких тварин до різних умов життя в різні пори року;
       має уявлення про святкування зимових і весняних свят;
       має уявлення про негативний вплив сил природи на здоров’я людини (обмороження тощо) та елементарні правила безпечної поведінки в різні пори року;
       знає елементарні правила поведінки в природі.
Вимоги довміньучнів:
       розрізняєз допомогою вчителя об’єкти неживої та живої природи , їх зображення на малюнку;
       розрізняє з допомогою вчителя пори року,їх зображення на малюнку;
       розпізнає(за запитанням вчителя) ознаки зимових і весняних свят;
       розпізнає з допомогою вчителя деякі  дерева та квіти, кімнатні рослини, зображення тварин («Дай мені ___»,«Торкнись ___»),їхні ознаки пристосування до умов життя в різні пори року.

Світ людей: його багатство та різноманітність
15.



16




Родина. Склад родини.Прізвище, імена, по-батьковібатьків. Імена, по-батькові дідусь і бабусь. Культура родинних стосунків: вшанування і любов своїх батьків та інших членів родини. Праця батьків. Допомога батькам у домашніх справах.

Школа. Склад шкільної спільноти: імена, по-батькові вчителів і вихователів. Правила культурного поводження в школі(ввічливої поведінки, культурного спілкування, співпраці, охайності, поведінки за столом).Шанобливе і доброзичливе ставлення до себе і оточуючих.
Вимоги до знань учнів:
       знає імена, прізвище, по-батькові батьків;
       має уявлення про засоби для прибирання кімнати.
Вимоги довміньучнів:
       впізнає батьків, найближчих родичів, близьких по спілкуванню людей (на фотографії та персонально).
17.



18.



Рідна Земля.Батьківщина.Наша батьківщина – Україна. Прапор. Київ – столиця України.
Уявлення про історію України(національній одяг, традиційні страви, житло українців у давні часи;ігри, танці, пісні українських дітей).
Рідний край. Місто/село, де ми живемо. Головна вулиця міста / села. Домашня адреса.
Сучасне місто / село. Транспорт: наземний, повітряний, водний. Правила поведінки в транспорті та виходу із нього. Правила поведінки на дорогах (дорожнього руху): перехід вулиці, дорожній знак «перехід», світлофор і його сигнали.
Громадські місця(парк, школа, магазин, залізничний вокзал лікарня та інші).Їх призначення. Правила поведінки в громадських місцях. Екскурсії вулицями, парками (в шкільний музей, інші місця і заклади):«Рідне місто / село: історія і сьогодення».
Вимоги до знань учнів:
       орієнтується у найближчому довкіллі (знає назву рідного міста / села, назву вулиці, де живе), знає назву своєї країни, столицю.
Вимоги довміньучнів:
       розрізняє з допомогою вчителя сільську хату та міський будинок;
       розрізняє з допомогою вчителя національний і сучасний одяг;
       розрізняєз допомогою вчителя основні громадські місця та споруди («Покажи___»);
       розрізняє з допомогою вчителя транспортні засоби та його види;
       впізнає дорожній знак «перехід».





[1]Рекомендовано Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України

(Лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 1/11-6350 від 20.07.2011 р.)


Немає коментарів:

Дописати коментар